Współpraca regionalna Alzacja-Dolny Śląsk

Dolnośląska Akademia Plastyczna

Lekcje Kultury

Przegląd Telewizyjnych Filmów o Sztuce Szpital w kolorze

Lekcje Kultury - zwiedzanie Panoramy Racławickiej Muzeum Narodowego przez dzieci i młodzież z Rodzinnych Domów Dziecka (nr 1, 11, 12) we Wrocławiu

W dniu 10 lutego 2011 r. Dział Edukacji Kulturalnej Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu, którego kierownikiem jest Agnieszka Prusak-Cybulska, zorganizował Lekcje Kultury dla podopiecznych z wrocławskich domów dziecka.
Spotkaliśmy się w Panoramie Racławickiej - w miejscu, które nie było znane naszym gościom.
Po zapoznaniu zbiorów małej rotundy z niecierpliwością oczekiwaliśmy na wejście do środka Panoramy. Gdy tylko znaleźliśmy się na górze platformy widokowej, wśród gwaru, słychać było słowa zachwytu tj. "szok", fajne", super". Wszystkim podobało się ogromnych rozmiarów malowidło. Młodych mężczyzn interesowała strona techniczna obrazu np. jak płótno jest przymocowane, gdzie się kończy, a gdzie zaczyna. Dziewczęta natomiast interesowały się iluzyjnym przedstawieniem szczegółów obrazu np. postaci, przedmiotów itp.

Kolejnym punktem było zwiedzanie parku J.Słowackiego, gdzie znajduje się Pomnik Ofiar Zbrodni Katynia. Grupa bez problemów rozpoznała temat jaki przywołuje monument. Ciesząc się pogodą powoli przeszliśmy do Muzeum Narodowego, gdzie poznawaliśmy poszczególne galerie. Na wstępie obejrzeliśmy sztukę kamienna, którą mogliśmy skonfrontować z późniejszymi XIV-wiecznymi dziełami z dziedziny malarstwa i rzeźby.
W trakcie zwiedzania zrobiliśmy przerwę na obiad po którym każdy z uczestników Lekcji Kultury otrzymał grę edukacyjną. Kierownik Działu Edukacyjnego Agnieszka Prusak-Cybulska otrzymała od dzieci ręcznie robione kartki z podziękowaniami. Po tej miłej chwili kontynuowaliśmy poznawanie dóbr kultury.
Wśród licznych zbiorów muzeum naszym gościom najbardziej przypadły do gustu dynamiczne XIX-wieczne obrazy oraz symboliczne dzieła Jacka Malczewskiego. Wiele osób zatrzymywało się przy impresjonistycznych płótnach Aleksandra Gierymskiego i Władysława Podkowińśkiego. Poznając współczesną sztukę polską podziwialiśmy bogactwo zbiorów muzeum. Dokładnie obejrzeliśmy monety, stare zamki i klucze. Sztuka współczesna szczególnie podziałała na wyobraźnię naszych gości, ponieważ mogliśmy ją odbierać nie tylko dzięki zmysłowi wzroku, ale i słuchu.

Po wspólnie spędzonym dniu w Panoramie Racławickiej i Muzeum Narodowym, pożegnaliśmy się w gmachu muzeum. Każdy z uczestników otrzymali konspekt z historią Panoramy Racławickiej, Muzeum Narodowego i Ostrowa Tumskiego.

Mecenat nad przedsięwzięciem sprawuje Rafał Jurkowlaniec - Marszałek Województwa Dolnośląskiego.