Współpraca regionalna Alzacja-Dolny Śląsk

WROSTJA

EKOGLASS

Zamówienia publiczne

Szkolenia

Raporty OKIS

Konkursy

Wrocławskie Promocje Dobrych Książek

Wakacyjne Tanie Wrocławskie Czytanie

Spotkania Weszehradzkie

Dolnośląski Festiwal Artystyczny

Dolnośląskie Centrum Informacji Kulturalnej

Dolnośląska Akademia Plastyczna

Lekcje Kultury

Przegląd Telewizyjnych Filmów o Sztuce Szpital w kolorze



















Lekcje Kultury – zwiedzanie Panoramy Racławickiej Muzeum Narodowego przez dzieci i młodzież z Rodzinnych Domów Dziecka (nr 7, 15, 16) we Wrocławiu

Dnia 24 lutego 2011 r. Dział Edukacji Kulturalnej Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu, którego kierownikiem jest Agnieszka Prusak-Cybulska, zorganizował „Lekcje Kultury” dla dzieci z wrocławskich domów dziecka.
Spotkanie rozpoczęliśmy o godz. 10.30 w budynku Panoramy Racławickiej, gdzie zapoznaliśmy się z eksponatami znajdującymi się w małej rotundzie i obejrzeliśmy dokument o konserwacji obrazu.
Podczas pobytu na platformie widokowej grupa skupiła się na znalezieniu granicy między płótnem a rzeczywistymi przedmiotami. Niektórzy w wyniku zetknięcia się z obrazem mieli łzy w oczach. Nawet najmłodsi uczestnicy „Lekcji kultury” byli zafascynowali iluzją przedstawienia. Po dokładnym obejrzeniu dzieła powtórzyliśmy najważniejsze informacje dotyczące dzieła np. kto był pomysłodawcą obrazu, czego dotyczyła bitwa, kiedy powstał obraz itp.
Następnie przeszliśmy pod Pomnik Ofiar Zbrodni Katynia. Monument wzruszył naszych gości. Przejmująca scena matki opłakującej syna – żołnierza wywołała u podopiecznych z rodzinnych domów dziecka smutek i powagę.
Po dłuższej chwili przeszliśmy do Muzeum Narodowego, gdzie rozpoczęliśmy zwiedzanie od wystawy znajdującej się w sali sztuki kamiennej, a po obejrzeniu której, zrobiliśmy przerwę na obiad. Podczas przerwy Pani Agnieszka Prusak-Cybulska otrzymała podziękowania w imieniu dzieci i opiekunów placówek uczestniczących w „Lekcjach Kultury”.
Dzieła ze sztuki średniowiecznej nie były tak dosłowne jak niektórym się wydawało. Niektórzy mieli problem z rozpoznaniem przedstawionych osób, ale po krótkiej dyskusji wszyscy wiedzieli czemu np. w centrum znajdują się najważniejsze postacie, jakie miały atrybuty i czym się charakteryzowało ówczesne malarstwo.
Grupa nie miała oporów przed dzieleniem się swoimi spostrzeżeniami i chętnie odpowiadała na zadanie pytania. Dla skontrastowania sztuki średniowiecznej przeszliśmy do galerii ze zbiorami sztuki nowożytnej – głównie siedemnastowiecznego malarstwa i rzeźby. Nasi goście z łatwością wymieniali różnice między różnymi epokami. Ulubionymi obrazami grupy stały się krajobrazy z XVIII wieku, ale kiedy przeszliśmy do polskiej sztuki współczesnej wśród najczęściej wymienianych obrazów była niewielka kompozycja niebieska Henryka Stażewskiego i „Tryptyk – czwartek, piątek, sobota” Alfonsa Mazurkiewicza. Pierwsze dzieło przykuło uwagę przede wszystkim zestawieniem kolorów i harmonią kompozycji. Niektórzy myśleli, że jest to grafika. Kolejny eksponat, który wywołał różne skojarzenia np. pole, ślady po drapaniu, to potrójny obraz Mazurkiewicza. Każda część tryptyku charakteryzuje się innym sposobem potraktowania środków plastycznych tj. faktura czy kolor farby.
Na dłużej zatrzymaliśmy się wśród „Abakanów” Magdaleny Abakanowicz. Wiszące płachty tkaniny kojarzyły się naszym gościom z czymś nieodgadnionym, strasznym, niebezpiecznym i przytłaczającym.
Kiedy skończyliśmy zwiedzanie muzeum podsumowaliśmy całość spotkania. Nasi goście otrzymali gry edukacyjne oraz konspekty z historią Panoramy Racławickiej, Muzeum Narodowego i Ostrowa Tumskiego. Pożegnaliśmy się w holu głównym dziękując za wspólnie spędzony czas.






































































Strona główna